EBH/713/2009

EBH/713/2009

 

A 76 éves kérelmező személyi kölcsönt szeretett volna felvenni, ezért a Bank internetes  oldalán fia online hiteligénylést töltött ki számára, személyes adatainak beírását követően  azonban a rendszer a kérelmet azonnal „visszadobta”. A bank online tájékoztatója a  kölcsönszerződés megkötésének alapfeltételeként 22-65 közötti életkort határozott meg.

 

A bank előadta, hogy különös figyelmet fordít a nyugdíjas ügyfelek igényeinek kielégítésére,  de a 22-65 közötti életkori korlát alkalmazásának kockázatvállalási indoka van. Amennyiben  az alapvető kritériumoknak (pl. életkor) az igénylő nem felel meg, az online igénylést fogadó  informatikai rendszer a kérelmet nem engedi tovább, ahogy a 22-65 éves életkort feltételül  szabó szóróanyag a bankfiókok ügyfélterében is megtalálható. A bank továbbá ismertette a  kifejezetten időskorúak számára kifejlesztett kedvezményes termékeit. A Hatóság az ügyben  megismert pénzintézeti gyakorlat tekintetében a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének  állásfoglalását is figyelembe vette, mely szerint: amennyiben az igénylőnek a személyi  kölcsönnél meghatározott 22-65 éves életkorán túl a pénzintézet be sem fogadja a  hitelkérelmet, illetve nem ajánl biztosítékkal fedezett egyéb terméket az adott ügyfélnek,  gyakorlata nem felel meg a Felügyelet életkori kitételekkel kapcsolatos álláspontjának. Az  ügyben pedig a személyi kölcsön, mint szolgáltatás lehetőségéből való kizárás oka minden  más tényező vizsgálata nélkül, önmagában a kérelmező életkora volt, amit a bank sem cáfolt.

 

A Hatóság a bankot a jogsértő állapot 60 napon belüli megszüntetésére kötelezte,  négymillió forint összegű bírság megfizetését, és határozata 90 napra történő  nyilvánosságra hozatalát rendelte el. Fentiek oka, hogy a bank jogsértő gyakorlata által  érintett hiteligénylők száma a kérelmező személyén túl is jelentős lehetett, és a bank a  jogsértő állapotot az eljárás befejezéséig nem szüntette meg.