II. Kritikai Pszichológia Konferencia

Második alkalommal rendezte meg a szakmai tanácskozást a Kritikai Pszichológiai Műhely az ELTE-n 2015. április 17-én, hogy dialógusokat kezdeményezzen olyan alapvető kérdésekben, mint a hátrányos helyzet, az egyenlőtlenség, az előítélet és a diszkrimináció a pszichológiai praxis terepein; a szakemberek társadalomismerete és társadalmi tudatossága.

A kerekasztal-beszélgetésekben többek között a pedagógus továbbképzés szerepéről tanácskoztak a résztvevők. A szakemberek tapasztalatai szerint a társadalmi gondolkodás fókuszát nagyon nehéz átültetni a végzett pedagógusok szemléletébe, akik mindent az egyén fókuszából vizsgálva tanultak. A rendszer szemléletű megközelítés általában hiányzik a pedagógusképzésben, ezért gyakran előfordul, hogy a pedagógus a gyakorlatban egy adott helyzet személyes vonatkozásait látja, de nem képes érzékelni annak társadalmi vetületeit is. A társadalmi probléma így válik alapvetően pszichológiai problémává (és fordítva).

 

A szakemberek szerint az egyenlőtlenségek jelentősen csökkenthetőek és megelőzhetőek társadalmi fókuszokkal és rendszerszintű gondolkodással. Ellenkező esetben a közoktatás folyamatosan újratermeli és megerősíti a társadalmi egyenlőtlenségeket. A szakemberek kiemelték, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek mélyen meghatározzák a pszichét. Az egyenlőtlenségi rendszerek változtatásának egyik iránya a probléma felismerése és megismerése. Ezért szorgalmazták egyetértésben a pedagógusok szemléletformálását, társadalmi érzékenyítését, a pedagógusképzés reformját az iskolai  egyenlőtlen bánásmód elkerülésének rendszerszintű feltételeként. A rendezvényen Wéber Andrea, az Egyenlő Bánásmód Hatóság munkatársa vett részt.