EBH/140/2011

EBH/140/2011

 

Kérelmező 23 éves, általános vegyész-technikus és közbeszerzési referens végzettségű,  akinek 40 %-os munkaképesség csökkenése van, ami enyhe sántításban nyilvánul meg.  Regisztrált munkanélküli és START kártyával rendelkezik. A Munkaügyi Központban  felfigyelt egy álláshirdetésre, melyben egy vállalkozó call-centeres munkakörbe keresett  jelentkezőt. A call-centeres munkakör ülő munkát jelent, tehát egészségkárosodása nem  akadályozta volna a munkavégzésben. Amikor felhívta a hirdetésben megadott számot, a  vállalkozó közölte vele, hogy nem kíván olyan személyt alkalmazni, akinek munkaképesség-  csökkenése van. Kérelmező álláspontja szerint ezzel a vállalkozó a munkához való  hozzájutásban hátrányosan megkülönböztette mozgáskorlátozottsága miatt.  A vállalkozó írásban úgy nyilatkozott, hogy biztosítás közvetítői munkára keresett valakit,  ami azt jelentette volna, hogy napi négy ügyfelet személyesen fel kell keresni, ez  gyaloglással, lépcsőzéssel járó munka. A hirdetésre 352-en jelentkeztek, egy részük e-mailen,  másik részük telefonon. Ő mindenkitől azt kérte, hogy e-mailen küldje el önéletrajzát. Jelezte,  hogy egyébként a munkát a munkaügyi központ által nyújtott támogatásból tervezte  finanszírozni, ám a támogatásra szánt keret időközben elfogyott, így végül senkit nem tudott  alkalmazni.  A hatóság megkereste a munkaügyi központot, ahonnan azt a tájékoztatást kapta, hogy a  vállalkozó 4 fő kérdezőbiztos és egy fő call-centeres munkatársat keresett, erről jelent meg a  hirdetés.  A hatósági tárgyaláson az eljárás alá vont érzékletesen elmondta, hogy milyen kellemetlen  szituációban érte őt kérelmező telefonhívása, a helyzet telefon-beszélgetésre egyáltalán nem  volt alkalmas, nagyon ideges volt, ennek volt betudható diszkriminatív kijelentése, és nagyon  sajnálja, hogy ezzel kérelmezőt okkal megbántotta.  Kérelmező elmondta, hogy három éve eredménytelenül keres munkát, ezért nagyon érzékeny  az ilyen esetekben. A vállalkozó egyébként elismerte, hogy a hirdetésben egy call-centerest is  keresett. A tárgyaláson okiratokkal valószínűsítette, hogy vállalkozása csőd szélén áll.

 

Felek a tárgyaláson egyezséget kötöttek, melynek keretében Vállalkozó bocsánatot kért  kérelmezőtől, megígérte, hogy a jövőben nagyobb körültekintéssel és empátiával jár el  hasonló esetekben, kérelmező pedig az ügyet ezzel lezártnak tekintette. A hatóság az  egyezséget határozatával jóváhagyta.